2016. október 31., hétfő

MR. és MS. Z


A Z generáció tagjai 1990-es évek végén, vagy azután születtek. Elég sokban eltérnek az előttük lévő generációktól, s ez leginkább a technika gyors, gyorsabb, még gyorsabb fejlődésének tudható be. Ők már azok a gyerekek, akik beleszülettek a digitális technika világába. Ők egy olyan környezetben szocializálódtak/szocializálódnak, ahol hatalmas szerep jut az informatikának, a technológiának. Ők ebbe születtek bele, számukra az internet, a mobiltelefon, a wifi, a laptop, a tablet, az okostelefon, az applikációk, a közösségi oldalak napi szinten társaik lettek. A hatalmas és gyors információáramlás nekik természetes. Mindenről azonnal tudnak bárhol is vannak. Ők képesek egyszerre több mindennel párhuzamosan is foglalkozni.

Ennek a korszaknak is vannak előnyei és hátrányai. Véleményem szerint elég magas különbség jelentkezik a Z valamint az Y, s főként az X generáció között. Ebből kifolyólag sok probléma is felmerül, akár a két-három generáció kommunikációja terén, nem értik meg egymást. Én X/Y vagyok, én sem értem őket és valószínű ők sem értenek engem. Számomra túl gyors mindez, ami körülvesz bennünket, nekik viszont ez a természetes közeg. Néha úgy érzem magam, mintha más bolygóról kerültem volna ide, teljesen idegen nekem ez a világ, kényelmetlenül érzem magam benne, Mr. és Ms. Z pedig valószínűleg kinevet, megvet, és boldogan lebeg a XXI. századi élettérben.

Forrás: flickr.com


Az oktatási rendszer számukra elavult, mások az elvárásaik. A technika és a kommunikációs eszközök rohamos fejlődésének köszönhetően egyre több információhoz jutnak, melyeket másképp dolgoznak fel, ami miatt (is) a gondolkodásuk is más. Ők optimisták és merészek, számukra nincs lehetetlen. 

Mindezeket ismerve elgondolkodtató, hogy Mr. és Ms. Z milyen jövőről álmodik? Tanulmányaik befejezését követően merre indulnak? Milyen karrierre vágynak? Milyen munkahelyet képzelnek el maguknak? 

Egy francia oldalon megjelent cikk ezekre és ehhez hasonló kérdésekre kereste a választ, 2000 megkérdezett diák visszajelzését alapul véve. Az eredmény semmi esetre sem mondató érdektelennek, lényegtelennek. Inkább meglepőnek, váratlannak, néhány - a Z generációról kialakult - közhelyet megcáfolván.


1. A fiatalokat főként a multi cégek érdeklik.
Nem igaz, a válaszadók 80%-a a KKV-at részesítette előnyben.

2. Rendszeresen akarnak munkahelyet váltani.
Nem igaz, a válaszadók 82%-a 10 évig szeretne ugyanazon a helyen maradni, feltéve ha a cég fejlődésorientált, a munka kihívásokkal teli és kellemes a munkakörnyezet.

3. A fiatalok félnek a munka világától.
Megint nem igaz. A válaszadók 53%-a az első munkahelyre úgy tekint, mint számukra kedvező alkalom a kibontakozásra, megnyilvánulásra, a teljesítésre.

4. Nem számíthatunk a fiatalokra, azaz a Z generációra.
Nem igaz. A válaszadók 49%-nak a legfontosabb tulajdonság - melyet célul tűzött ki magának - a megbízhatóság.




Forrás: cikk, ami alapján ez a bejegyzés íródott